מדוע דיאטות לא עובדות?

%d7%93%d7%99%d7%90%d7%98%d7%94-2

“המשמעות של אי-שפיות היא לעשות את אותם הדברים שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות.” הציטוט הנ”ל של אלברט איינשטיין מסביר היטב מדוע תעשיות הדיאטה והירידה במשקל מרוויחות כל כך הרבה כסף. אנשים מחפשים תשובות לפתרון בעיות משקל ובריאות בכיוון הלא נכון.

ההלך רוח שקיים אצל אדם שעושה דיאטה הינה אותו הלך הרוח המאפיין את מרבית האוכלוסייה: ברגע שמשהו לא בסדר, זה הזמן לתקן אותו. הלך רוח זה מתמקד בטיפול בתוצאה במקום לטפל בגורם לבעיה.

ההתנסות בדיאטות שונות הוא כמו לשבת על כיסא עם נעצים. בכל פעם שיושבים עליו נדקרים, ואז חובשים את הפצעים. למרות זאת, ביום שלמחרת מתיישבים שוב על אותו הכיסא ומתעלמים מהפצע של היום הקודם, עד ששוב נדקרים וחווים אי נוחות. לא חושבים למה נדקרים ועושים שוב ושוב את אותן הפעולות שגורמות לנו כאב.זה מה שקורה כאשר אנו עושים דיאטה. אנו מתמקדים במשקל שלנו במקום לשנות את הסיבות הגורמות למשקל שלפנינו.

רוב האנשים אינם נחשפים לאפשרויות רבות אחרות, אז הם הולכים עם כל דיאטה אופנתית חדשה שהם נתקלים בה בתקווה שזו תהיה האחת שתיקח אותם מהמקום בו הם נמצאים כעת, למקום שבו שהם רוצים להיות. אני יודעת את זה, כי זה בדיוק מה שאני עשיתי במהלך השנים. אבל בכל פעם שאנחנו מתחילים בדיאטה קיצונית חדשה אשר לוקה בחסר בזתזונה אנו מרגישים לחץ ועצבנות, אשר לכשעצמם משפיעים באופן שלילי על בריאותנו ומונעים מאתנו מלהגיע למטרה שלנו.

מחקרים מראים שלמעלה מ-34.9% או 78.6 מיליון מבוגרים ו-17% מהנוער בארה”ב סובלים מהשמנת יתר. יתר על כן, מחלות הקשורות להשמנת יתר הכוללות מחלות לב, שבץ, סוכרת מסוג II וסוגים מסוימים של סרטן, נמצאות כולן ברשימת סיבות המוות העיקריות. מחקרים מוכיחים כי מקרי מוות אלה ניתנים בדרך כלל למניעה. (2, 3) 

העלות הרפואית השנתית המוערכת של השמנת יתר בישראל עומדת בשנת 2015 על 5.76 מיליארד דולר; סכום המתקרב ל-10% מההוצאה הלאומית השנתית על בריאות.  העלויות הרפואיות לאנשים הסובלים מהשמנת יתר היו גבוהות ב-1,429 $ לאדם מאלה של בעלי משקל נורמלי.(4) אם שיעורי השמנת היתר בישראל ימשיכו לעלות בקצב הנוכחי, מספר המקרים החדשים של סוכרת מסוג II, מחלת לב כלילית ושבץ, יתר לחץ דם ודלקת מפרקים עלול לגדול פי 10 עד 2020 ולהכפיל את עצמו שוב עד שנת 2030.(5) השמנת יתר עלתה ב-34% מאז 1960, והשמנת יתר חולנית (BMI מעל 40) עלתה פי שש ל-6 אחוז.(4) על פי המרכז הרפואי של בוסטון, כ-45 מיליון אמריקאים עושים דיאטה בכל שנה ומוציאים 33 מיליארד דולר על דיאטות ומוצרים לירידה במשקל, במרדף אחר גוף חטוב, בריא וכושר טוב יותר. (5) אבל בדרך כלל המידע ומוצרי הדיאטה הזמינים סותרים זה את זה. יש דיאטות אשר על פיהן יש לצרוך רק שומנים כדי לרדת במשקל, ודיאטות אחרות טוענות ששומנים הם דבר רע ובמקום זאת צריך ללכת על דיאטה דלת שומן. דיאטות מסוימות מונעות שילובים של מזון ללא כל התייחסות למה שנאכל, ואילו אחרות כל כך מגבילות שהן משעממות לחלוטין ולא ניתן לעמוד בהן לאורך זמן. ישנן דיאטות המטיפות שלא לאכול בלילה, בזמן שאחרות טוענות כי רק הסכום הכולל של הקלוריות הנצרכות בפרק זמן של 24 שעות הוא החשוב. כל זה מאוד מבלבל לכל אדם הרוצה לרדת במשקל ולשמור על בריאותו.

ישנם אפילו אנשים הפונים לשימוש בכדורים, או תרופות הנמצאים באופנה באותה עת, או לניתוח, כדי לפתור את בעיות המשקל והבריאות שלהם. אולם כל האפשרויות הללו עוסקות אך ורק בתוצאות (הבריאות הלקויה ובעיית המשקל) ומתעלמות מהגורם שעומד מאחוריהן.

למעשה, רובנו שוכחים לעצור לרגע ולבחון את הסיבות מאחורי מצב ההשמנה או הבריאות שלנו, ובמקום זאת מבלים שעות (ומוציאים ממון רב שעלה בעבודה קשה) בחיפוש אחר פתרונות קלים ומהירים לבעיותינו. אך רק התבוננות ובחינה של הסיבה המרכזית לבעיה תאפשר לנו לרפא אותה.

הסיבות שבגללן סטינו מהדרך לבריאות אופטימלית ואריכות ימים הן תוצאה של שני גורמים:

  1. יצרנו, באמצעות הבחירות שלנו, סביבה לא בריאה לתאים שלנו.
  2. איפשרנו לתובנות הבסיסיות שלנו בנוגע לתזונה ובריאות להיות מושפעות במידה רבה מאמצעי התקשורת הממוקדים ברווח כספי ולא בבריאותנו.

רק על ידי חזרה למצבנו הטבעי והקפדה על זרימה עם חוקי הטבע נוכל לקחת בחזרה את מה שהוא שלנו מלכתחילה, ולהתחיל לחיות את החיים הבריאים שלהם אנו ראויים.

כפי שכבר ציינתי, אני באופן אישי, על גופי, ניסיתי כל דיאטה אופנתית שאני יכולה לחשוב עליה, החל מדיאטות המבוססות על סוג הדם, צירופי מזון, דיאטות RAW (מזון גולמי) ועוד רבים אחרים. אך בסופו של יום, מעולם לא הבנתי מדוע מזונות מסוימים הובילו לירידה במשקל, בעוד שאחרים גרמו לי להשמין. למעשה, בנסיון לעמוד במשטרי האכילה הנוקשים של כל אחת מהדיאטות האלה, אובססיית המזון שלי רק החמירה. הייתי עסוקה מסביב לשעון בנסיון לנהל את התזונה והמשקל שלי. כל זמן הפנוי שהיה לי בוזבז על ההתמכרות והפרעת האכילה שלי, כך שלא נותר לי זמן ליהנות מחיים. כל שעות הערות היו ממוקדות במחשבות על אוכל. זו בהחלט הייתה תקופה קשה ולא יצרנית בחיי. הדבר היעיל היחיד שעשיתי בתקופה זו היה להגדיל את חשבונות הבנק של חנויות המזון! רק לאחר שחליתי פעמיים בסרטן עלה בדעתי הרעיון שאולי הבחירות התזונתיות שעשיתי, הן שגרמו לבריאותי להידרדר! מעולם לא מצאתי מקור רציני ואמין לראיות מבוססות מדעית, המציגים את התמונה הגדולה בנוגע לשאלה אילו מזונות תומכים ומחזקים את בריאות האדם ואילו עושים בדיוק את ההפך.

זה היה הרגע שבו החלטתי לנצל את יכולות המחקר הגבוהות שלי כדי ללמוד, בפרספקטיבה רחבה, מה בני אדם צריכים לאכול כדי להיות בריאים ולרדת במשקל באופן טבעי. למדתי שהגורם החשוב ביותר לבריאות וירידה במשקל הוא בעצם הבחירה של ה”דלק” שבו אנו מספקים לגופנו אנרגיה ולא כמות המזון או הערך הקלורי שבו.

אם הינך מעונין ללמוד עוד, אשמח לראותך באחת הסדנאות חינם שאני נותנת ברחבי הארץ. בדוק היכן ההרצאה הבאה כאן.

תודה לך שהקדשת מזמנך לקרוא כתבה זו. אם הינך רציני/ת וברצונך לשפר את בריאותך ללא קשר לגיל או לנסיבות הנוכחיות בכל אשר יהיו, ומוכן/נה להשיג תוצאות טובות יותר בירידה במשקל, הצטרף/י לרשימת הדיוור שלי, וכך תקבל/י את העיתון השבועי שלי שמכיל תוכן מרתק בנושא הבריאות, מוטיבציה, מתכונים, המלצות לתוספים, אימונים קלים וגם הרבה בונוסים חינמיים והצעות מיוחדות. לחצו כאן בכדי להירשם. או בקרו באתר מרזים לחיים עבור עצות, קבוצות הרזיה ובריאות ועוד  כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *